Maturitní obor
Stavebnictví
„Co oděv je jednotlivému člověku, to jest budova rodině, to veřejná stavení, mosty, silnice, železnice a města jsou celému národu.“
Karel Slavoj Amerling
Budoucnost
Stavět se bude pořád
Schopnosti
Budete na sebe pyšní
Svoboda výběru
Chcete být na stavbě, v projekci, na úřadě, chcete podnikat nebo být zaměstnán? Je to na vás!
Kód oboru:
36-47-M/01
Obor vzdělávání:
Stavebnictví
Zaměření oboru:
Dopravní stavitelství, Pozemní stavitelství a architektura
Stupeň vzdělávání:
maturitní
Délka studia:
4 roky
Forma studia:
denní
Typ studia:
Denní studium absolventů ZŠ
Proč u nás?
Průmyslová škola Letohrad vychovává kvalitní odborníky, kteří přispívají k rozvoji nejrůznějších oblastí spojených se stavitelstvím. Dbáme na kvalitu výuky, vybavení a příjemné studijní prostředí. Studium je propojeno s praxí a otevírá cestu na pracovní trh. Škola využívá četné kontakty s významnými stavebními firmami a institucemi pro pořádání odborných přednášek a prezentací.
Díky naší více než sedmdesátileté existenci a vysoké kvalifikaci nabízíme vzdělání, které z vás udělá nejen odborníky v daném oboru, ale také vám umožní nastartovat úspěšnou kariéru.
Pro koho?
Škola hledá chlapce i dívky devátých tříd základních škol s chutí studovat. Kladný vztah k přírodovědně-technickým oborům je dobrým předpokladem být úspěšný ve studiu. Nejdůležitější je ale rozhodnutí žáka, že chce školu zdárně absolvovat a tomu podřídit své další aktivity.
O čem je obor?
V prvním a druhém ročníku je studium všech studentů oboru stavebnictví jednotné. Rozsah výuky všeobecných předmětů (český jazyk, cizí jazyk, dějepis, matematika, fyzika apod.) je shodný s ostatními odbornými školami tohoto zaměření. Studenti studují buď anglický, nebo německý jazyk. V rámci odborných předmětů získají hlavně základní znalosti z pozemního stavitelství (stavby budov) a přehled o stavebních materiálech.
Ve druhém pololetí druhého ročníku si volí jedno ze dvou zaměření svého dalšího studia – zaměření na pozemní stavitelství, nebo na dopravní stavitelství. I ve třetím a čtvrtém ročníku jsou ale nejen všeobecné, ale také některé odborné předměty pro obě zaměření stejné (např. stavební mechanika, stavební konstrukce, informační a komunikační technologie).
Žáci se zaměřením Pozemní stavitelství jsou připravováni na navrhování a realizaci, případně rekonstrukci nebo adaptaci objektů pozemních staveb. Mají znalosti navrhování staveb bytových, občanských, průmyslových a zemědělských, vypracovávají projekty jednodušších staveb – např. kompletní projekty rodinných domků a staveb občanského vybavení.
Žáci se zaměřením Dopravní stavitelství jsou připravováni především na navrhování a realizaci liniových staveb (silnice a dálnice, železnice, mosty, tunely a letiště). Získají také základní znalosti potřebné pro navrhování a realizaci pozemních staveb.
Významným benefitem na naší škole je možnost získat pro výukové účely studentské verze na škole používaných CAD programů zdarma, a to především pro využití na domácích stanicích, což umožňuje významným způsobem zlepšovat kvalitu výuky.
Všeobecné i odborné předměty se snaží připravit žáka tak, aby splňoval podmínky uplatnění v praxi nejenom v rámci České republiky, ale i Evropské unie.
Absolventi pozemního stavitelství
Absolvent se uplatní především na pozici „stavební technik“ pro pozemní a dopravní stavby. Stavební technici pracují především v oblasti přípravy a realizace staveb. Zastávají pozice technik přípravy a realizace investic, engineeringu a developingu, stavební technik projektant. Při provádění staveb se realizují v pozici mistr a stavbyvedoucí, dále jako kontroloři kvality či dispečeři staveb.
V pracovní pozici technologa je absolvent schopen se uplatnit v oblasti výroby, zkoušení a ověřování stavebních materiálů. Své uplatnění nacházejí absolventi oboru také v oblasti správních institucí jako referenti státní správy a samosprávy, zejména v oblastech územního plánování a stavebního řádu. Najdeme je i jako pracovníky marketingu ve výrobě a při prodeji stavebních materiálů a výrobků.
Po splnění podmínek podle zákona č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) mohou získat živnostenský list pro výkon vázané živnosti a pracovat jako osoby samostatně výdělečně činné.
Absolventi jsou připravováni tak, aby našli uplatnění přímo ve stavebních firmách a projektových kancelářích, jsou připraveni i k terciárnímu studiu na vysokých školách, především technického směru. Jsou vedeni k vytvoření návyků a dovedností, které mohou účinně uplatňovat při celoživotním vzdělávání.
Absolventi dopravního stavitelství
Absolventi dopravního stavitelství naleznou uplatnění jako techničtí a řídící pracovníci při projektování a výstavbě dopravních staveb, ale mohou pracovat i u firem zaměřených na pozemní stavitelství. Dále mohou pracovat jako stavební odborníci u Správy železniční dopravní cesty, silničních správ, ve státní správě (stavební úřady), v podnicích vyrábějících stavební materiály a výrobky, u pojišťoven (pojištění staveb) apod. Protože vysokoškolsky i středoškolsky vzdělaných absolventů dopravního zaměření je trvalý nedostatek, nacházejí noví absolventi práci snadno a za velice výhodných platových podmínek. Nutnost modernizovat, rozšiřovat a udržovat v dobrém stavu dopravní cesty všeho druhu je zárukou toho, že tyto nadstandardní pracovní příležitosti budou mít absolventi DOS ještě desítky let v ČR i v zahraničí.
Chcete dál studovat?
Není problém.
Škola připravuje žáky i pro pokračování studia na VŠ.
Absolventi oboru stavebnictví mohou pokračovat ve studiu na fakultách vysokých škol technického zaměření. Nejčastěji na ČVUT v Praze, VUT v Brně, TU v Ostravě či Dopravní fakultě Jana Pernera v Pardubicích. Výtvarně nadaní absolventi se hlásí na fakulty architektury (ČVUT v Praze, VUT v Brně, TU v Liberci). Je také možné, aby se absolvent střední školy se zaměřením např. na dopravní stavitelství hlásil ke studiu na VŠ na pozemní stavitelství a naopak.
Maturitní vysvědčení
Dosažený stupeň čtyřletého studia je střední technické vzdělání s maturitní zkouškou. Maturita probíhá dle platné legislativy. Skládá se ze dvou částí: společné, kterou připravuje CERMAT a profilové, která je v kompetenci školy.
Úspěšným vykonáním maturitní zkoušky získá absolvent střední odborné vzdělání technického zaměření (pozemní nebo dopravní) s maturitou. Dokladem o dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce v oboru Stavebnictví zaměření Pozemní stavitelství nebo Dopravní stavitelství.
Možnosti dalšího studia
Absolventi, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o přijetí k vysokoškolskému studiu nebo ke studiu na vyšší odborné škole, popřípadě do jiných forem vzdělávání vyžadujících střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Výtvarně nadaní absolventi se mohou ucházet o studium na fakultách architektury. Je možné, aby se absolventi střední školy se zaměřením na dopravní stavitelství hlásili ke studiu na VŠ na pozemní stavitelství a naopak.
Mezinárodní certifikát o studiu
Škola vydává Europass – dodatek k osvědčení, který slovně popisuje získané obecné a odborné kompetence a možné profesní uplatnění. Uvádí dosaženou úroveň kvalifikace podle Evropského rámce kvalifikací (EQF), který umožňuje porozumět a porovnat dosaženou kvalifikaci s jiným systémem v Evropě. (Tento certifikát může být v budoucnu nahrazen jiným dokladem stejného účelu.)
Pozemní stavitelství
Předmět | Zkr. | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4.ročník | Celkem |
A. Povinné vyučovací předměty: |
|
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 2 | 2 | 3 | 10 |
Anglický | ANJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | – | 1 | 1 | 1 | 3 |
Dějepis | DEJ | 2 | – | – | – | 2 |
Matematika | MAT | 4 | 3 | 3 | 3 | 13 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | – | – | 4 |
Chemie a ekologie | CHE | 2 | – | – | – | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | IKT | 2 | 2 | 2 | – | 6 |
Ekonomika | EKO | – | – | 3 | – | 3 |
Deskriptivní geometrie | DEG | 2 | 2 | – | – | 4 |
Ateliérová tvorba | ATV | 2 | – | – | – | 2 |
Technická dokumentace staveb | TDS | 2 | – | – | – | 2 |
Architektura a urbanismus | ARC | – | 2 | – | 1 | 3 |
Stavitelství | STA | 3 | 2 | – | – | 5 |
Stavební materiály | STM | 2 | – | – | – | 2 |
Stavební mechanika | SME | – | 2 | 3 | – | 5 |
Stavební konstrukce | STK | – | – | 3 | 5 | 8 |
Geodézie | GEO | – | 2 | 1 | – | 3 |
Pozemní stavby | POS | – | – | 4 | 3 | 7 |
Zakládání staveb | ZAS | – | 2 | – | – | 2 |
Rekonstrukce a modernizace staveb | REM | – | – | – | 2 | 2 |
Inteligentní budovy | INB | – | – | – | 1 | 1 |
Inženýrské stavby | INS | – | – | – | 1 | 1 |
Projektování staveb v BIM systémech | PRS | – | 2 | 4 | 3 | 9 |
Stavební příprava a provoz | SPP | – | – | – | 3 | 3 |
CAD systémy | CAD | – | 2 | – | 2 | 4 |
Technologie výstavby |
| – | 1 | – | – | 1 |
Praxe | PRA | 2 | 1 | 2 | – | 5 |
Celkem |
| 33 | 33 | 33 | 33 | 132 |
B. Nepovinné vyučovací předměty : |
|
|
|
|
|
|
Sportovní hry | SPH | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Dopravní stavitelství
Předmět | Zkr. | 1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4.ročník | Celkem |
A. Povinné vyučovací předměty: |
|
|
|
|
|
|
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 2 | 2 | 3 | 10 |
Anglický | ANJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | – | 1 | 1 | 1 | 3 |
Dějepis | DEJ | 2 | – | – | – | 2 |
Matematika | MAT | 4 | 3 | 3 | 3 | 13 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | – | – | 4 |
Chemie a ekologie | CHE | 2 | – | – | – | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | IKT | 2 | 2 | 2 | – | 6 |
Ekonomika | EKO | – | – | 3 | – | 3 |
Deskriptivní geometrie | DEG | 2 | 2 | – | – | 4 |
Ateliérová tvorba | ATV | 2 | – | – | – | 2 |
Technická dokumentace staveb | TDS | 2 | – | – | – | 2 |
Architektura | ARC | – | 2 | – | – | 2 |
Stavitelství | STA | 3 | 2 | – | – | 5 |
Stavební materiály | STM | 2 | – | – | – | 2 |
Stavební mechanika | SME | – | 2 | 3 | – | 5 |
Stavební konstrukce | STK | – | – | 3 | 5 | 8 |
Geodézie | GEO | – | 2 | 2 | – | 4 |
Dopravní stavby | DOS | – | – | 3 | 5 | 8 |
Zakládání staveb | ZAS | – | 2 | – | – | 2 |
Mostní stavby | MOS | – | – | – | 2 | 2 |
Projektování staveb | PRS | – | 2 | 2 | 2 | 8 |
Stavební příprava a provoz | SPP | – | – | – | 3 | 3 |
CAD systémy | CAD | – | 2 | 2 | 4 | 8 |
Technologie výstavby |
|
| 1 |
|
| 1 |
Praxe | PRA | 2 | 1 | 2 | – | 5 |
Celkem |
| 33 | 33 | 33 | 33 | 132 |
B. Nepovinné vyučovací předměty : |
|
|
|
|
|
|
Sportovní hry | SPH | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
|
|
|
|
|
|
|
Ve 3. ročníku si vyberete zaměření
Pozemní stavitelství
a architektura
O čem je zaměření?
Pozemní stavby představují velmi komplexní obor lidské činnosti, zahrnující v sobě nejenom složky technické, technologické a ekonomické, ale i estetické a ekologické. Obor je zaměřen na výchovu a vzdělávání budoucích stavebních techniků, kteří se budou uplatňovat v oblasti navrhování, přípravy, realizace a rekonstrukce staveb. Připravuje žáky na to, aby byli schopni se orientovat ve stavební praxi, znali základní technické pojmy a podstatu statického fungování stavebních konstrukcí. Klade důraz na důsledné dodržování norem, předepsaných postupů práce a hlavně na dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví a životního prostředí.
Dopravní
stavitelství
O čem je zaměření?
Studenti zaměření na dopravní stavitelství se seznamují s navrhováním a výstavbou všech druhů dopravních staveb. Silnice a dálnice, železnice, letiště, tunelové stavby. V porovnání se zaměřením na pozemní stavitelství získávají hlubší znalosti v předmětu geodézie. V závěru studia se stejně jako u zaměření na pozemním stavitelství naučí zpracovávat rozpočty staveb. Završením jejich odborného vzdělávání je vypracování dvou kompletních projektů dopravních staveb včetně jednoho rozpočtu. Silniční křižovatka, mimoúrovňové křížení silnice se železnicí, rekonstrukce železniční stanice atp.
Aktuality z oboru
BIM AKADEMIE 2024
19. 9. 2024BIM kurz 2024
1. 7. 2024DEKTALENT 2024
1. 7. 2024Soutěž Porotherm 2024
29. 5. 2024Exkurze USSPA 2024
16. 5. 2024Zateplovací systém 2024
14. 5. 2024Obhajoby 2024
14. 5. 2024Exkurze metro 2024
8. 3. 2024Ocenění ČKAIT 2024
13. 2. 2024Jak šel čas v projektování 2024
5. 2. 2024Obory
co mají budoucnost
maturitní
4 roky
Stavebnictví
Geodézie
a katastr
nemovitostí
Strojírenský
technik
učební
3 roky